Vandaag geen spectaculaire werkzaamheden, niet dat die er gisteren wel waren, maar vandaag zijn ze er zeker niet. Ik ben genekt door mijn nek. Hij doet zeer. Dat komt door het werk van gisteren. Een plafond is een deel van een gebouw wat boven je hoofd is, was dat niet het geval, dan zou het een vloer zijn. Voor het werken aan een plafond werk je dus boven je hoofd en als je wil zien wat je doet moet je dus omhoog kijken. Als je dat een hele dag doet dan krijg je last van je nek. Het plan was zeker vandaag verder te gaan met het plafond, maar nu gelijk weer een dag omhoog kijken. Nee, liever niet.
Gisteren is ook het schakelmateriaal binnengekomen voor de eetkamer. Dat ga ik vandaag aansluiten en monteren. De tijdelijke stopcontacten, die niet goed vast blijven zitten in de inbouwdozen, haal ik eraf en de nieuwe sluit ik aan en monteer ik.
De kapjes en afdekraampjes monteer ik niet, dat kan alleen maar beschadigen tijdens het werken in de kamer. Ook de internetaansluitingen sluit ik aan en monteer is. Hier kan ik het witte kapje er niet afhalen, maar een raampje doe ik er niet op. De schakelaar die in de eetkamer moet komen is een dubbele, maar die zit nog in de slaapkamer. Destijds heb ik die verkeerd besteld, maar nu heb ik hem nodig. Dus voor de eetkamer heb ik nu de verkeerde besteld. Ik moet die in de slaapkamer er even afhalen en de nieuwe aansluiten en monteren en dan de dubbelen in de eetkamer monteren. Als dat allemaal gedaan is ruim ik grondig op, alles wat ik hier niet meer nodig heb aan spullen en gereedschap kan hier weg en gaat naar mijn gereedschapshok. Vegen en stofzuigen en klaar.
Dan tijd voor de tochtstrips. Voor de buitendeur een ding gekocht, wat wij nog nooit gezien hadden. Het is een ding met 2 rollen en een stuk er tussen. Je schuift hem onder de deur door en dan heb je aan iedere kant een rol die over de grond sleept, er zit er altijd een tegen je deur.
Op de keukendeur is de ‘normale’ tochtstrip zo gemonteerd. Op de deur naar de ruimte naast de keuken is het een ander verhaal. Die deur klemt en dat klemmen neem ik maar gelijk onderhanden. Deur eruit, stukje eraf zagen, deur terug en tochtstrip erop. Geen muis die hier nog langs komt! Het zijn niet de mooiste tochtstrips, maar dat kan ook niet voor 3 euro. Later passen we dat wel aan.
De verwarming doet het prima, van de morgen is die gestart met verwarmen doet het dus lekker, alle is het met de diesel ketel wel sneller warm. Dat is iets wat we wisten en dus geen tegenvaller of zo. Het heeft ook een voordeel. Omdat het de pelletketel, zeg maar, langzaam verwarmt blijft het in huis aangenamer. De diesel ketel was stoken tot bv 20 graden en dan afkoelen tot 18 graden (komt ook door de oude thermostaat) en dan weer stoken tot 20 graden. Dan voelt het in huis als warm, dan weer koud, dan weer warm. Nu zijn de radiatoren veel langer minder warm waardoor het dus aangenamer aanvoelt in huis. Gevolg ten opzichte van de diesel, we stoken nu op een lagere temperatuur voor een aangenamere temperatuur in huis. In de eetkamer, die dus nog niet af is, blijft de temperatuur nog een beetje achter, is het daar waar de thermostaat staat 19 graden dan is het in de eetkamer een graad of twee lager, getuigen de meting.
De schuur waar de ketels staan moet tzt ook goed geïsoleerd worden. Nu zonder isolatie en stalen deuren en grote gaten er onder is het gedurende de dag dat de ketel aanslaat 19 graden, gewoon van de warmte van de behuizing van de pelletketel. Als de schuur goed geïsoleerd is wil ik de warme lucht via een buizenstelsel tegen de houten vloer van de slaapkamer blazen. Die is nu altijd koud, dan wellicht wat minder. Maar dat is dan weer een project voor volgend jaar.
Petje af voor jullie! De nek is natuurlijk wel een signaal…. oppassen dus, don’t overdo and take a break.
Leuk om alle perikelen te volgen, maar wat een project!! Dank voor de blog en fijn dat er elke dag weer wat opschiet. Groetjes
Een wijs besluit om het met het naar boven te kijken een dagje rust neemt anders houd je er misschien veel langer last van, Maar je hebt toch niet stil gezeten. Mijn petje af