En Je Ziet Er Niets Meer Van

Al vroeg ga ik aan de gang. Ik het nieuwe deel was ik gister bezig met de electra, vandaag ga ik daar verder. Al het schakelmateriaal eraf, nieuwe draden trekken en het schakelmateriaal weer aansluiten. Op de zolder alles met elkaar verbinden, testen en op naar de volgende kamer die gedaan moet worden. Ook de hal moet gedaan worden. In de hal wilde ik graag nog een stopcontact bij monteren, maar mijn blauwe draad is op. Dat is dus iets voor een (veel) latere keer. En je ziet er niets meer van, na het opruimen. Grootste nadeel van het werk van een elektricien want het meeste van zijn werk zit in de muur of boven het plafond, je ziet van het meeste niets meer. Zo ook bij ons omdat ik (voorlopig) al het oude schakelmateriaal terug geplaatst heb. 

De zonnepanelen. 

Gister had Sol een mail gestuurd naar de firma waar de de installatie kochten. We hoorden gister niets meer. Vandaag pluis ik het contract nog eens na als ook de website van het bedrijf. In het contract staat nergens dat wij iets moeten regelen. Op de website staat dat zij alles regelen, ook zaken met de energieleverancier. Vandaag om 1 uur nog niets gehoord, dus Sol gaat bellen. Het zit zo: de installatie moet eerst een certificaat (of vergunning) hebben van het ministerie van industrie, zoals ik het begreep, daarmee gaan ‘ze’ naar de energieleverancier. Pas dan mogen we terug leveren aan het net, pas dan mag onze installatie ook op vol vermogen draaien. Ze moeten daarvoor in de omvormer wat aanpassen.

Ik had ook contact gezocht met Huawei Benelux, met vragen over de installatie. De vraag waarom hij niet op vol vermogen levert is dus duidelijk, zie boven. Ander ding is dat de opstelling van de panelen Oost West is. Dus 5 panelen aan de oostkant op het dak en aan de andere kant van de nok 5 panelen op het westen. Op de 2 jaar terug gevolgde opleiding tot SolarSpecialist, heb ik geleerd dat in zo’n geval de panelen niet allemaal met z’n tienen op een string (ketting) mogen op de omvormer, en moeten 2 strings zijn. Helaas krijg ik dat de installateur niet aan zijn verstand gebracht. Ik heb hem ook niet verteld dat ik diploma’s heb. Misschien moet moet ik dat wel laten weten. In ieder geval is dat wat ik beweer bevestigt door Huawei! Vandaag of morgen maar een mailtje doen naar de installateur en de leverancier en even afwachten wat ze te zeggen hebben. In ieder geval is de installatie niet zoals die moet zijn.

Covid-19 en de vaccinatie.

We willen geen Corona. Ik geloof dat niemand dat wil. Een vaccinatie, daarover zijn de meningen verdeeld. Wij willen hem hebben! We krijgen hem alleen niet. Sol heeft al heel wat mails verstuurd, gebeld met instanties en in de wacht gestaan luisterend naar verschrikkelijke muziek. We zijn naar Lugo gereden, naar het hoofdkantoor van de Seguridad Social. Maar dat kantoor bleek gesloten voor bezoek vanwege Covid-19. We zijn naar het Centro de Salud geweest in A Barrela, maar daar moesten we niet zijn. Ik heb de Nederlandse ambassade geschreven voor certificaten die bewijzen dat wij geen verzekering hebben in Nederland of op enige manier inkomsten hebben uit Nederland. Vandaag gaan we weer eens vragen bij de Centro de Salud in A Barrela, we krijgen een telefoonnummer mee. Sol gaat weer bellen, en ondertussen lees ik de blogpost van Jan en Nanny. Hun verhaal over de vaccinatie lezende lijkt het voor delen op het onze. Dan horen we dat het niet alleen buitenlanders zijn in Spanje met een particuliere verzekering die geen automatische uitnodiging krijgen voor een vaccinatie, nee een buurvrouw van een kilometer of 5 verderop krijgt er ook geen, gewoon een gepensioneerde Spaanse vrouw met een particuliere verzekering. Sol belt en internet ondertussen verder, en jawel! Als het goed is krijg ik een uitnodiging voor een vaccinatie. Wanneer….. Geen idee…. geduld. Wel raar is dat de vrouw die Sol aan de telefoon had, haar niet kan registreren. Ze kan namelijk maar een registratie doen per telefoontje. Naja het zal wel. Maandag verder bellen.

Prettig weekend.

6 reacties

  1. Ik hoop dat jullie nu snel een uitnodiging voor je vaccinatie krijgen, Rob en Sol.
    Cruciaal bij ons was dat we van de Centro de Salud een registratienummer kregen. Bij ons begint dat met ASTU en dan tig cijfers. Deze CIP (Codigo de Identificación Personal) opent deuren. Maar bij jullie loopt het Centro de Salud duidelijk niet over van hulpvaardigheid.
    Ik hoor ook hier verhalen van Asturianen die geen oproep hebben gehad. Maar je kunt je hier vrij makkelijk aanmelden voor een inhaalcampagne, zoals Jan heeft gedaan. Is dat bij jullie misschien ook een optie?
    Goed weekend!

    • Hoi Nanny,

      Voor de CIP zitten we ook in de papiermolen. Voor een inhaalcampagne komen we ook niet in aanmerking. We bestaan niet voor ze op dit moment, al lijkt er dus schot te zitten in mijn geval.

      Prettig weekend

  2. Hoi Rob en Sol,

    Ik wil ook even een duit in het zakje doen w.b. de inenting tegen Covid hier in Taboadela/Ourense. Ik heb me laten inschrijven bij de plaatselijke huisarts en dan zou de inenting geregeld worden. Helaas is er wel iets fout gegaan bij de aanvraag. De assistente was het vergeten door te geven aan het ziekenhuis in Ourense (Waar de inenting wordt gezet en waarvan ik ook de uitnodiging moet krijgen) en daardoor is mijn aanvraagformulier verlopen. Volgende week hoop ik meer te horen over een hernieuwde aanvraag. Ik zal jullie op de hoogte houden.

    groeten

    • Hallo Martin,

      Wat een toestanden allemaal! en gelukkig zijn wij niet de enige. Volgens mij had het veel makkelijker geweest iedereen met een NIE die ook resident is op te roepen en niet te kijken naar de verzekering die iemand wel of niet heeft.

Reacties zijn gesloten.