Groot Onderhoud En Update

Om niet helemaal in herhaling te vallen houd ik het wat de keuken betreft kort. Vandaag het volgende stuk van de vloer aangesmeerd. Gisteren 10 zakken cement gekocht, ik had er nog 1, 11 in het totaal. Vandaag heb ik er nog 6. De rest zit in het stukje wat ik vandaag aangesmeerd (of gestort) heb. Tegen de buitenmuur zit er ongeveer een laag van een centimeter op aan de voorkant, waar ik vandaag gestopt ben zit er ongeveer 4 tot 5 centimeter op. Tot zo ver de keuken.

Op het moment gebruiken we voor de verwarming, als het nodig is de oude diesel ketel. Hij doet het nog best en diesel om te stoken is goedkoper dan pellets. Wat me echter altijd al opviel aan de 32 jaar oude ketel is dat deze altijd op de ketelthermostaat uitgaat en eigenlijk nooit op de kamerthermostaat. De radiatoren worden ook alleen maar warm en niet heet zoals met de pelletketel. Gisteren maar eens gezocht naar een handleiding van de ketel van Italiaanse makelij. Na even zoeken vind ik hem in zowat alle talen van de wereld en ook Nederlands. Alles staat erin, hoe hem te installeren en hoe hem te onderhouden. Dat onderhouden blijkt niet bijster ingewikkeld en dat ga ik dus vandaag maar eens doen. Op de foto hieronder zie je drie luikjes, die moeten er af en dan zit daar iets achter wat er uit moet. Vastgeroest? Nee, zijn messing moeren, alles komt zo los dus dat is een meevaller. 

In de handleiding heb ik nergens zien staat “kijk er na, dan komt het vanzelf goed” Maar het lijkt er op dat dat wel is wat er gedaan is met de ketel nadat hij lang geleden is geïnstalleerd. Het zit kei vol met roest. Als ik door het bovenste opening kijk kan ik de schoorsteenpijp voor de helft zien. De rest is een laag roest. Met de stofzuiger met daaraan een gefabriceerde teut op de slang zuig ik alles weg en maar dan alles schoon en zuig weer alles weg. Er staat niets in de handleiding dat voor het onderhoud ook de brander gemonteerd moet worden, maar dat heb ik toch maar gedaan. Ook daar alles vol met roest! De vlam heeft roest staan verwarmen. Natuurlijk heeft het hier 12 jaar leeg gestaan, dat doet er natuurlijk geen goed aan. Vroeger zal er vast wel eens wat aan onderhoud gedaan zijn. 

Inhoud stofzuigerzak

Als alles schoon is kan alles terug in elkaar. Enige wat ik komende week moet doen is even informeren of er nog pakkingen voor deze ketel te krijgen zijn. Voor nu even geen of geen hele pakkingen. Het kan voor even geen kwaad. Dan is het tijd om hem te gaan testen. Er zit een oude meter in die de ketel temperatuur aangeeft en een draaiknop om de temperatuur in te stellen. Het lijkt me niet allemaal erg betrouwbaar. Ik heb nog een digitale meter liggen waar ik de temperatuur mee ga meten om te kijken bij welke temperatuur de ketel nu werkelijk afslaat. Het blijkt na een tijdje branden 65 graden te zijn. De meter geeft aan dat het bijna 80 graden is. Ik zet de knop op maximaal en meet met de digitale meter tot de ketel 90 graden is en dan draai ik de knop terug tot de ketel uit gaat. Binnen is het inmiddels aangenaam en zijn de radiatoren heet, net als bij de pellet ketel. Met de digitale meter meer ik nu een verwarmingspijp waar het warme water van of de diesel ketel of de pelletketel doorheen stroomt. Het water is 70 graden. Dan zet ik nu diverse afsluiters om en start de pelletketel. Na even stoken blijft de leiding 70 graden. Mooi, dan weet ik nu op welke temperatuur de diesel ketel op de ketel temperatuur af moet slaan. 

Om het allemaal goed en beter te laten werken heeft de diesel ketel wel een update nodig. Die oude temperatuurmeter en de thermostaat moeten er uit en worden vervangen door een digitale temperatuurregelaar. Zo is de meting precies en kan ik tot op de graad nauwkeurig de keteltemperatuur in stellen. Na de update weer tijd voor een test ronde omdat er elektrisch van alles opnieuw en anders aangesloten moest worden. Hij doet het prima, haalde de ketel vroeger, gisteren, de kou uit het huis, maakt hij het nu lekker warm in huis!

23 reacties

  1. Wat fijn dat je alles schoon hebt kunnen maken bij de diesel ketel en dat het nu weer warm is in jullie huis want kou lijden hoeft toch niet. De vloer schiet aardig op. fijne avond nog.

  2. Hola,

    Had ik gister nog de vraag wat je met 10 extra zakken cement moest doen maar nu snap ik het. Het hoogteverschil in jullie keukenvloer is bijna een copie van het landschap buiten. Heuvelachtig dus.
    Het is dat je vooraf verteld dat het om de diesel verwarmingsketel gaat anders zou je bij de eerste foto bijna denken dat het om een archeologische vondst ging. Wel top dat je hem weer goed aan de praat hebt gekregen en nu ook voldoende warmte geeft.
    Wat pellets voor je andere installatie betreft is het waarschijnlijk net als hier in Nederland. Begin dit jaar nog zakken gekocht voor 5,25 Euro/15 kg. Zelfde merk en hoeveelheid NU 13,99 Euro is ca. 160 % duurder. Waarschijnlijk zitten de bomen waarvan ze gemaakt worden ook gekoppeld aan het Russich gas of zoiets.

    Houdoe

    • Hoi Pa,

      De diesel ketel was nog in bedrijf, moest alleen echt nodig iets aan gedaan worden. Binnenkort laten maar weer eel ladig diesel komen denk ik. We bewaren de pallets voor het laatst…. te duur.

  3. Hoi Rob,
    Lekker dat je de kachel schoon heb kunnen maken. Je heb zeker wel gelezen dat de pellets zo duur zijn geworden ik kan daar heel boos over worden . Hier was het vandaag heel mooi weer en morgen ook nog. We zijn nog aan de serre bezig geweest en het begin er goed uit te zien. Gr. Ma

  4. Beste “pa en ma”
    De meeste pellets kwamen uit rusland
    Het bedrijf waar mijn man voor werkte was een agenturen bedrijf voor bosbouw producten
    Alles van hout karton en papier zij hebben ook een afdeling pellets die kwamen allen uit rusland die afdeling doet dus nu niks meer
    En ja dan gaat de prijs omhoog
    Wij hebben hier (malaga) bij de bricomart nog pellets gekocht voor 6,75 per zak van 15 kg
    Dat scheelt toch echt wel even met Nederland. Deze komen trouwens uit andalusie daar hebben ze dus ook een fabriek

    Groetjes uit zuid Spanje
    Françoise

    • Beste Francoise,

      Ik zie je reactie met lede ogen aan maar ik zie het niet zitten om naar Malaga te komen om een vrachtje op te halen. Dan maar geen Russische pellets.
      Groetjes en fijn weekend

      • Hoihoi , daar heb je weer uitstekend werk verricht vandaag . Pfff zo’n oude ketel en na een schoonmaak beurt het gelijk weer uitstekend doen . Chapeau voor de fabrikant en voor jou natuurlijk voor je “gouden” handjes ! Als je die niet zou hebben , kunnen jullie je droom wel op je buik schrijven. Als je alles zou moeten laten doen mag je wel een goudmijn aanboren.
        Je keukenvloer gaat ook goed zo te zien , kost een paar zakken cement maar daar heb je dan ook wat voor .
        Voor straks lekker slapen en later gezond weer op. FIJNE zondag
        Groet . 👊👍😂🙋‍♂️🙋‍♀️🍷😴😴

  5. Hee Rob
    Was even een andere klus dat schoonmaken
    En leuk dat je een goed resultaat heb behaald
    Die pakking Kun je latten namaken of net als jij een handige donder kan dat zelf wel
    Alleen moet je het juiste pakking papier zien te vinden
    En anders vloeibare pakking
    Wat de pellet stokers betreft vooral in spanje
    Ik begrijp hier in Montefrio stoken ze olijfpitten die zijn er in overschot hier
    Wat ze kosten weet ik niet stook zelf olijfhout
    Ook volop hier ca 10 cent de kg droog

    Saludo Montefrio

    • Hallo Jack,

      Pakking, weet ik. Maar papieren pakking is niet vuurvast natuurlijk. Daar komt bij dat ik er een nodig heb die ongeveer 1,5 cm dik is voor bij de branden. Vloeibare pakking? Nooit. Troep!
      Pellets van iets anders dan hout heb ik gezien. Ik weet alleen niet of dat dat goed is voor onze installatie, en die is te duus om wat te gaan experimenteren

  6. De reden dat de pellets in Spanje duur zijn geworden, in regio Valencia hanteert met dagprijzen is vanwege het wegvallen van de Russische en Oekraïense export t.b.v. noord Europa.
    De noordelijke landen hebben daarop geanticipeerd door de voorraad pellets van Spanje op te kopen waardoor de vraag hier in Spanje groter is dan het aanbod en wat dan gebeurt, laat zich raden.
    Madrid heeft daar twee weken geleden wel adequaat op gereageerd door de IVA (BTW) op pellets van 21% te verlagen naar 5%. Ik heb dus te vroeg ingeslagen.😏
    Dat moet je de Spanjaarden wel nageven, ze nemen een besluit, draaien de knop om en de IVA is landelijk gewijzigd.
    Let wel op de echte kwaliteit A1. Dat staat wel op iedere zak maar daar is geen controle op. De meest onbekende merken duiken nu overal op om de verkoopprijs aantrekkelijk te houden.
    Goedkoop is in deze duurkoop.

  7. Allemachtig man jij hebt echt van alles verstand, als ik jonger was zocht ik er ook zo een, hahaha.
    Het begint er op te lijken v.w.b. de vloer maar die oude kachel na al die jaren toppie. Ik kon mij niet voorstellen dat hij na een schoonmaakbeurt weer als vanouds brandde. Heerlijk voor de winter. En nu maar duimen dat de winter niet zo streng mag worden zodat we nog een dubbeltje overhouden. Tot morgen, kijk er al weer naar uit.

  8. Jouw type diesel CV wordt ook veel in de scheepvaart gebruikt.
    Zelf had ik een exemplaar van Kabola. Een belangrijk onderdeel in zo’n brander unit is de nozzle.
    Die nozzle is de diesel sproeier en zeer belangrijk voor een goede verbranding en mooie opstart van de CV ketel.
    Zo’n nozzle is onderhevig aan slijtage en daarom is het verstandig om dat onderdeel regelmatig te vervangen en of in reserve te hebben.
    Maak voordat je de nozzle gaat vervangen ook even een foto van de locatie van de deflector waar de diesel tegenaan wordt gespoten. Die locatie is nl. erg belangrijk voor een goede en schone verbranding.
    Afhankelijk van het merk, is veel bij o.a. Amazon te koop tussen 10 en 12 euro.

    • Hallo Henk,

      De nozzle is vervangen net voor wij in het huis trokken. Daar heb ik een bon van gezien. Het eerste jaar hebben we de verwarming een paar maanden gebruikt. De deflector plaat. Is dat die dikke tegel die tegen de achterwand staat? Als ik in de branderkamer kijk via het luikje zie ik een mooie gele vlam. Is dat een goede vlam? Ik weet veel, maar dit even niet.

      • Hi Rob,
        Wat ik bedoel met de deflector is het plaatje wat gesitueerd is bij de nozzle uitgang in combinatie met de ontsteking electrodes.
        Beide zijn afgesteld op een bepaalde afstand t.o.v. de nozzle.
        Daar moet je dus even een foto van maken in het geval dat je het moet verwijderen om de nozzle te vervangen. E.e.a. afhankelijk van het model en gezien de leeftijd kan dat verschillen.
        Het principe blijft echter gelijk.

        Om de nozzle te vervangen kan je m.i. het beste even de brander in zijn geheel uit de verbrandingsruimte halen. (vier moertjes)
        Meestal zijn er aan de buitenkant haakjes voorzien waar je de brander aan op kan hangen voor onderhoud.
        Leidingen kunnen dan allemaal gewoon blijven zitten en behoeven dus niet gedemonteerd te worden.
        Bij de meeste branders kan je de nozzle ook vervangen waarbij de brander niet losgehaald hoeft te worden. Daarvoor moet je diverse onderdelen aan de buitenkant eerst verwijderen om vervolgens de hele nozzle unit naar buiten te kunnen halen. Ik zou dat in jouw geval gezien de leeftijd van de brander niet doen. Dicht is nl. dicht.

        Bij Leroy kan je pakking koord en lijmkit in verschillende diktes kopen die gebruikt worden voor div. kachel afdichtingen die geschikt zijn voor je luiken aan de voorkant.
        Bij de brander is het waarschijnlijk nog een ouderwetse asbest pakking in plaatvorm die, als je hem voorzichtig behandelt, opnieuw gebruikt kan worden.

        Een wit gele vlam is een goede ontbranding. Wordt de vlam oranje rood, gaat de boel vervuilen en geeft een zwarte rook uit de schoorsteen.
        Leveranciers raden aan om de nozzle ééns per jaar bij het grote onderhoud te vervangen.
        In jouw situatie kan je a.d.h.v. het jaarlijkse gebruik zelf bepalen wanneer je de nozzle vervangt.

        Per e-mail stuur ik je ter verduidelijking een exploded view van een nozzle unit toe.

        • Hallo Henk,

          Bedankt voor de info. Dat heb ik dan ook uit elkaar gehad. Toen ik de helebrander eraf haalde (daar waar de dikke pakking zat, helemaal verkruimeld) heb ik een, laat ik zeggen metale teut met binnen in een vaste propeller van de brander af geschroeft. Dat ziet er allemaal top uit.

Laat een antwoord achter aan naargalicieReactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *