Kijk Maar, Wij Gaan Naar Sarria

De snelle service van gister voor het schoonmaken van de ketel waren we niet gewend. De monteur legde alles perfect uit en stelde ook een instelling anders in. Zo zou waarschijnlijk het verbruik minder zijn. En daar bleek hij gelijk in te hebben. Na zijn vertrek heeft de ketel het gewoon gedaan. In huis was het zo ie zo niet koud, dus de thermostaat heeft de ketel uitgeschakeld. Daarna is de ketel inderdaad minder pellets gaan gebruiken. Opstarten… error 12. Reset. Opstarten…. even later error 12 en dat zo een keer of 5. De ketel verbruikt dus minder omdat hij niet meer aan gaat. Voor de schoonmaakactie was, er op het verbruik na, niets aan de hand. Het is laat, er komt toch niemand meer, dus ik zet wat afsluiters om steek de stekker van de diesel ketel in het stopcontact en even later hebben we gewoon weer verwarming.

Vandaag willen we naar Sarria, een stadje bij Lugo in de buurt. Sol stuurt al vroeg een bericht naar de installateur van de ketel dat de ketel het na het schoonmaken niets meer doet. Error 12! Gelijk daarna telefoon. Er komt nu iemand aan. Het dan net 9 uur en Sol verteld dat we om 11 uur naar Sarria vertrekken. Geen probleem we zijn nu onderweg. Even later staat de monteur van gisteren op de stoep en ik vertel wat het probleem is. Hij gaat kijken en bellen en krijgt blijkbaar de opdracht de temperatuursensor van de schoorsteen schoon te maken. Daarna een test met als gevolg error 12. Dan is het tijd dat wij vertrekken en zeggen tegen de monteur dat we weg moeten en dat als hij klaar is de schuur op slot doet. Geen probleem en hij gaat weer verder. Via de app van de ketel krijg ik verschillende meldingen en om een uur of een krijg ik de melding dat de ketel uit staat. Ik zeg tegen Sol dat het niet gelukt is en even later krijgt ze bericht van de installateur dat het niet gelukt is en dat ze verder actie ondernemen met de leverancier van de ketel. Omdat het Paas weekend aanstaande is rekenen wij niet meer op een monteur. Maar als we op de terugweg van Sarria tegen een uur of 6 bijna thuis zijn gaat de telefoon. Er komt iemand van de fabriek. Zijn jullie thuis? Sol geeft door dat we over 20 minuten thuis zijn. 

De monteur van de fabriek staat niet veel later dan onze thuiskomst op de stoep. Ik vertel wat er gaande is en hij haalt de beplating van de ketel. Hij neemt ook een kijkje achter het deurtje van de verbrandingskamer. Verbaast vraagt hij mij of het er altijd zo uit ziet. Het lijkt namelijk wel of het vochtig is. Nee vertel ik, normaal is het grijsbruin stof wat er tegen de kant zit. Dit is pas na de schoonmaak gekomen. Het ziet er pekkig zwart uit en plakt een beetje. Hij haalt nog meer uit elkaar, veegt de schoorsteen nog een keer en doet nog van alles en past ook weer instellingen aan. Hij start de ketel op en zet ondertussen de beplating weer terug. Ketel gaat aan zonder error 12. Als hij op zijn gemak ook zijn gereedschap in de auto heeft gezet en de ketel nog steeds niet in storing is gevallen lijkt het hem dat alles in orde is. Hij schrijft zijn bon en hij laat een verkende ketel achter.

Sarria, een mooi stadje met een oud centrum. We wilde daar een paar weken terug ook al naar toe, toen we in Lugo waren. Maar omdat ik toen ziek was ging dat niet door. Het is redelijk weer als we gaan en dat is het gelukkig heel de dag gebleven. In Sarria staat een deel van een kasteeltoren (of van een fort). Jammere is dat ze er niets aan doen. Er staan hekken omheen en staat te verpauperen. Jammer want het past mooi bij de rest van het stadje. Na een wandeling krijgen we honger en gaan ergens zitten. Menu del día alstublieft. Het moet op de route naar Santiago de Compostela liggen want er lopen nogal wat mensen bepakt en bezakt. Als we zitten te eten lopen er 3 Chinezen, ook met rugzak, op enige afstand van elkaar achter elkaar aan. Dus Chinezen lopen ook al naar Santiago grappen we naar elkaar. Als even later hetzelfde trio weer voorbij komt kijken we elkaar aan. Sol zegt dat ze misschien de weg kwijt zijn. Nog geen 10 minuten later komen ze terug lopen, waarop ik zeg dat ik het al snap want normaal loopt er bij Chinese toeristen altijd iemand met een nummer of vlaggetje voorop, en dat is bij hen niet het geval. Duidelijk de weg kwijt dus.

7 reacties

  1. Hola,

    Je kunt nu zeker niet zeggen dat er geen SNELLE service verleend is door installateur en fabrieksmonteur. Nu hopen dat er geen foutmeldingen meer komen. Op naar het Paasweekend. Vergeet niet Rob om eitjes te verstoppen voor Sol. Wij kunnen ons nog herinneren hoe gelukkig ze jaren geleden was dat ze samen met haar toen nog kleine neefjes mocht zoeken. Uiteraard lieten wij ze toen in de waan dat een en ander een aangelegenheid was voor kinderen. Maar het heeft in ieder geval een verhaal opgeleverd wat regelmatig verteld blijft worden. Dus doe het in Frean maar eens over. Lachen verzekerd.

    Houdoe

  2. Ja wat je vader schrijft is mij ook nog bij gebleven dat was echt leuk toen zij ook met een mandje .waar is de tijd gebleven. Ik begin nu echt oude praat te verkopen. Fijn dat je z’n snelle surfers had. Het is toch wel fijn dat jullie die diesel hebben gehouden. Ik deun voor jullie dat het nu goed zal zijn. Gr. Ma

  3. Goedemorgen , het was weer een enerverende dag ! Helaas dat je nadien toch een tijdje het vertrouwen in zo’n apparaat een beetje kwijt bent. Supergoede sevice dat dan weer wel , ongekend. Succes.
    Leuk dat jullie een dagje uit zijn geweest , weer prachtige foto’s , kunnen we ook weer een beetje meegenieten.
    Je hebt die Chinezen toch wel even de goede weg gewezen hoop ik ?
    Het zitten gaat goed begrijp ik , in de auto met gehobbel !? (Of zit je scheef achter het stuur 😉)
    Voor nu weer een fijne Donderdag en vergeet niet de eitjes voordien te koken en daarna te verven !
    Groet . 👋👊🐣

  4. Perfecte service en dat die monteurs zo snel komen👍
    Leuke foto’s en oude stadjes hebben altijd sfeer ook al is het minder goed weer en door de weg naar Santiago zijn er altijd wel toeristen .
    Grappig van die paaseitjes zoeken , Sol toch maar weer eens verrassen je hebt toch een grote wei..!!
    😅😅,
    fijn dag,
    José

  5. Dank voor de avonturen en het delen van lief en leed, ook de herkenbare ergenissen.l Wat wonen jullie mooi. Ik ben zeer onder de indruk van al het harde (en creatieve) werk. Fijne dagen gewenst Rob, Sol en Antares en uiteraard een kachel die geen problemen meer geeft. Groetjes uit Albatera Costa Blanca.

  6. Weer een gezellig verhaal om te lezen en mooie foto’s. Hopelijk blijft de kachel branden want die heb je nog wel nodig.Wel goede service. Fijne donderdag verder

Laat een antwoord achter aan Mieke MertensReactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *