Vandaag weer druk op het werk. Maar Pablo wist dat ik hoe dan ook om 13 uur weg zou gaan. Klaar of niet, geen tijd na 13 uur. De laatste koe die nog met veel hulp door de robot moest, heb ik laten staan voor Pablo. Geen tijd want we moeten naar Monforte de Lemos voor de keuring van de bij de ITV langs.

In Monforte gaan we eerst in een restaurant een dagmenu nemen, daarna gaan we naar het keurstation. Daar is het niet druk, dus de monteur heeft alle tijd om alles heel grondig te controleren. De deuren worden gecontroleerd en hij heeft verbazingwekkend veel tijd voor de donkere folie op de ruiten achterdeuren. Die folie is er door een buurman in Nederland op gedaan voor we vertrokken naar Spanje en zit dus al ruim 2 jaar op de ruiten. Nu blijkt het afkeur te zijn. Als hij het gelijk had gezegd, dan had ik het er gelijk van af getrokken. Ook de extra achteruitrijverlichting is niet toegestaan. Goed, daar had ik rekening mee gehouden. Maar toen hij tekst en uitleg wilde hebben over de extra verlichting, zei hij daarna dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Van de folie wist ik nog niets en dacht eigenlijk van hem te begrijpen dat als ik er een schakelaar tussen zou zetten, dat het dan door de vingers zou worden gezien. 

Als de verlichting en de remmen gecontroleerd zijn moet ik door naar het volgende keuringspunt. Hier wordt de stuurinrichting en zo gecontroleerd. Als alles gecontroleerd is moet ik weer een stukje verder rijden. De tweede monteur die onder de auto gecontroleerd heeft, werkt verder alles af. Afkeur, en hij begint uit te leggen.

  1. Folie op de achterruiten van de achterdeuren. Die moet er af. 
  2. Extra achteruitrijverlichting mag het niet doen. Ik ga er maar niet tegen in.
  3. Nummerplaatverlichting doet het niet.
  4. Achterremmen is een aandachtspunt. Maar geen afkeur.
  5. En rechts is er iets met een stuurkogel of een fuseekogel waar te veel speling op zit.

Punten 1 tot en met 3 zijn zo op te lossen. Punt 1 is al gedaan. Voor punt 5 gaan we gelijk door naar de garage waar ze ook de banden en de voorremmen gedaan hebben. Maar daar blijken ze alleen het uitlijnen te doen wat na de reparatie van punt 5 gedaan moet worden en dat kan ik dan weer bij iemand anders in Chantada laten doen. Oké, gaan we daar informeren, zeg ik. Maar dat gaan we dus niet doen. Volgende week informeer ik bij de Renault, weten ze gelijk wat het kost en hoelang het duurt en alles kan in een keer gedaan worden. Dat dus voor volgende week. Nu huiswerk verder afmaken.

15 reacties

  1. Hola,

    En ik maar de hele dag kijken of er leuke reacties zijn maar kwam er al lang niet meer in.
    Maar gelukkig dat ze in Roemenie er wel raad mee weten kennelijk als je blog niet werkt.
    Wel jammer dat je een afkeur hebt op je grote vriend. Monforte de Lemos is immers ook niet naast de deur. Betekend dat ook dat je in Ourense bij Renault het laat maken maar kunnen/mogen ze dan net als hier ook herkeuren? Of moet je dan weer naar Montforte de Lemos.
    Succes ermee.

    Houdoe

    • Hoi Pa,

      Gelukkig is het weer opgelost met het blog. Met de auto moet ik weer terug naar de ITV voor de herkeuring. Hier zijn geen garages die de APK doen. Kan alleen bij een keurstation waar de verder niets anders doen.

  2. Hallo Rob,
    Wat een bummer die afkeur. Je moet wel even je papier goed nakijken, want wij hadden met onze auto de laatste keer ook een afkeur. Deze afkeur viel in de categorie: je mag nog met je auto naar de garage, maar daarna niet meer er mee rijden….. tot dat ie gerepareerd is en opnieuw gekeurd. En omdat je niet dezelfde dag weer terug komt met de gerepareerde auto moet je ook weer keuringskosten betalen.
    Boete 200 euro als je er toch mee door rijdt. Dus kijk de kleine lettertjes even goed na!

    Het is hier een stuk strenger dan in Nederland. Geen keurinkje dat bij een beurt even wordt meegenomen. In Spanje zijn er onafhankelijke keuringstations, die er streng zijn.
    Meestal doet men ook een pre-ITV.
    En voor je vader: ja dan moet je weer naar het keuringstation.

    Groeten,
    Henriette

    • Hallo Henriette,

      Ik weet dat ik er niet te veel mee moet rijden als een auto niet is gekeurd. Maar de huidige keuring is nog geldig. Dus ik kan er komende week mee naar de garage.

      • De huidige keuring is vervallen door de afkeuring. Dus is niet meer geldig.
        Beetje uitkijken dus.

  3. Goedemorgen , pech , pech , over de folie heeft iets op internet gestaan , dat ze er deze keer extra op zouden letten. Helaas heb je daar niets aan nu. Dit soort dingen kun je er eigenlijk niet bij hebben. Hoop voor je dat de rekening mee zal vallen .
    Dan je studie bij houden , waar je natuurlijk wel voor gaat slagen maar , dat is wel weer extra erbij op zo’n drukke dag. Vandaag weer naar school heb ik begrepen , dus heel veel succes . Wens jullie toch nog een fijne Zaterdag middag en – avond toe. Relax !
    Groet .🚙🌤📕📒✏✒🗂📉🙋🙋‍♀️😉😅👊👍

    • Hallo Antoinette,

      Over de folie heb ik van op Spanje vandaag gelezen. Maar daar in stond dat folie op de voorruit niet mag. Daar dacht ik bij dat dat iets vreemds is, folie op de voorruit. Maar ook staat er bij det de regels pas over een paar weken in gaan. Maar goed, ook zonder folie afkeur.

  4. Hé..hé.. dat is een tegenvaller helaas , het zal het allemaal opgelost moeten worden en het kost altijd tijd en geld, nooit geweten dat ze in Spanje zo streng zijn , in het verleden zag je heel veel slechte auto’s op de weg ,gelukkig is dat dan nu niet meer tenminste dit is ons opgevallen.
    Fijn weekend ondanks alle drukte,
    José

    • Hallo José,

      Streng met de keuring vindt ik best. Maar dan we met dingen die over de veiligheid gaan. De extra achteruitrijlampen mag niet, maar wel als ze gewoon met een schakelaar aan en uit gaan. Gek, want nu kan ik ze niet vergeten uit te zetten nu ze alleen aan gaan als ik achteruit rij.

  5. Mogu Rob, ja er heeft iets op spanjevandaag gestaan over nieuwe keuring regels per ik dacht 1 mei maar april zou ook kunnen en daar word ook genoemd folie geplakt op je raam, maar ook als je coche van 2018 of jonger is (okee de jouwe is ouder) dat het verbruik wat verplicht word bijgehouden door de boardcomputer geregistreerd word door ITV en ook of de noodoproep installatie werkt in de auto…….okee dan, ik dacht dat alleen nl pietluttig kon zijn …maar goed hier hoef je ook de trekhaak niet gekeurd te hebben wat in spanje verplicht is. Over de achteruitrijlampen, als er standaard voor jou te weinig licht uit komt plaats een paar led lampjes die geven echt een bak licht. Alibaba of de plaatselijke chinees zal ze hebben, alibaba zeker. Succes vandaag met alle beesten en een goed weekend.

    • Hallo Aad,

      Ik heb het gelezen. Dat van het verbruik bijhouden is anoniem en daar kan de auto niet op worden afgekeurd.

      Met de extra lampen wil ik licht op de grond hebben op de hoeken van de achterkant. Een felle ledlamp in de fitting van de achteruitrijlamp help daar niet bij.

  6. Mijn vriend moest deze week ook naar de ITV voor zijn oude Toyota. Tegenover het ITV-station zit een taller. Mijn vriend gaat daar altijd van tevoren langs om de auto helemaal te laten nakijken. De mecanico voert eventuele reparaties uit en brengt de auto dan naar het keuringsstation aan de overkant van de straat. Daar kennen ze de mecanico en keuren ze de auto in een vloek en een zucht goed. Alles bij elkaar was mijn vriend 150 euro kwijt. Reparaties en keuring.
    Je schreef over die folie waar ze moeilijk over deden bij jouw ITV. Ja, dat heb ik vorige week gelezen bij Spanje Vandaag. Alleen zou dat pas 20 mei 2023 ingaan. Gek dat ze al voor 20 mei gaan mekkeren over folie. Maar je moet dus nu nog allerlei dingen laten doen aan de auto. Probeer voor de volgende keer ook een mecanico te vinden die de eisen goed kent en problemen van tevoren oplost. En ga daarna pas naar de ITV.

    • Hallo Marian,

      Op de achteruitrijlampen na ging ik er vanuit dat er geen problemen waren.

      Vroeger deed ik het allemaal zelf. Daarna heb ik wel een reparaties laten delen in NL. Maar dat kost uiteindelijk meer tijd en geld. Met de laatste autos (Renault en 2 sacias) ging ik naar de Renault garage. Weten ze gelijk wat het kost en hoe lang het duurt. Komen er ook geen extra dingen meer bij

  7. Ze worden inderdaad strenger bij de ITV in Spanje maar je ziet zo af en toe een auto rijden op de weg waarvan je denkt dat die nog op de weg mag. Maar goed je hebt er weer extra werk mee om hem weer te moeten laten keuren. Nog een fijne zaterdag.

    • Hallo Mieke,

      Ja klopt, er rijden hier een hoop sloopauto’s rond. Hahaha. Dus dat ze daar wat beter naar kijken is geen punt.

Reacties zijn gesloten.