Veel Kilometers

Eerst even een foto van gisteravond. Ik ga met antares lopen en overal stijgen waterdampen op uit het dal na de regen. Ook lijkt er een warme deken over de top van de berg te worden getrokken. Mooi plaatje, hopelijk ook op de foto goed te zien.

Vandaag een dag met veel kilometers voor de boeg. Als ik wakker ben en gegeten heb ga ik eerst even een wandelingetje maken in ons bos. Alles is en ruikt lekker fris na de regen van gister en afgelopen nacht. Vandaag staat eerst de dierenarts op de planning. Antares slaapt wel erg veel, en als ze niet slaap ligt ze voor pampus ergens op de vloer. We vragen ons af of er wat mee is. Spelen en rondjes lopen groot of klein is geen probleem, alleen daarna dus. 

In Chantada bekijkt de arts Antares, neemt haar temperatuur op en luistert naar haar longen en hart. Alles tip top. De arts denk aan hormonen, zou een oorzaak kunnen zijn bij een hond van 7 en een half jaar. Hij neemt 3 buisjes bloed af en laat ons later weten of er wat is. Dat ze heel veel drinkt zou op iets kunnen wijzen, maar dat moet dan volgens te maken hebben met het feit dat ze alles eet wat los en vast zit. Ze eet haar brokken, als we niet opletten ook de brokjes van de kat en als we ze even kwijt zijn eet ze het restant koeienvoer dat de koeien hebben laten liggen, en koeienpoep wat op straat ligt is blijkbaar ook lekker. Uit het bloedonderzoek blijkt dat we een kerngezonde hond hebben, met dus rare eetgewoontes. Nog wel wil de arts nog een onderzoek doen wat betreft de eetgewoonten.

Na de dierenarts in Chantada is het tijd om mijn paspoort in te gaan leveren op het kantoor bij de gestor in Monterroso. Dat ik nu als laatste ook nog mijn paspoort in moet leveren vind ik niet zo’n fijn idee. De gestor heeft nu alles aan pasjes waar je lekker fraude mee zou kunnen plegen. Ze moet met mijn paspoort naar Lugo om de kenteken aanvraag af te handelen. Ik lever mijn paspoort in, maar wil het wel meteen terug! We gaan dus ook naar Lugo. We gaan in Lugo op een terras zitten als de gestor haar werk doet. Even later wil ze weten waar we in Lugo zitten. 10 minuten later schuift de gestor bij ons aan op terras. Alles is geregeld, onze Dacia heeft nu een dubbele nationaliteit. We hebben dus een Spaans kenteken. Van de gestor krijg ik alle papieren terug.

We nemen afscheid van de gestor en vertrekken naar Chantada. Eerst ergens kentekenplaten laten maken in Chantada. Als ik die 10 minuten later heb, rijden we naar een garage waar we vragen om een trekhaak te monteren. Ik leg uit dat de connector van de trekhaak nog aangesloten zit, dat ik ook een trekhaak heb liggen, die hij met een certificaat, terug mag monteren. Maar een certificaat verkrijgen op onze oude trekhaak blijkt lastig. Dat wist ik al en een certificaat op de oude trekhaak verkrijgen blijkt net zo duur te zijn als een nieuwe trekhaak. De garagist noteert alles wat nodig is en laat weten wanneer er een afspraak gemaakt kan worden voor montage. Dat zal pas zijn als hij de trekhaak binnen heeft.

3 reacties

  1. Is een mooie foto van de waterdamp Rob. Al met al wordt je steeds Spaanser, nu dus ook het autokenteken..

  2. Gekke vraag : u heeft het NL kenteken nog op de auto en ook het Spaanse al ? Hoe doe je dat. Ben zelf ook geëmigreerd naar moet volgens de regels eerst auto uitvoeren in NL , dan met tijdelijk kenteken naar sp en dan proberen in 2 weken Spaans kenteken te krijgen. Maar lees dat u al 2 maanden nodig had . En waar kun je je auto afmelden bij RDW ?

    B.v.d. Onno Veltman

    • Hallo Onno,

      Wij hebben het dus niet volgens de regels gedaan. Volgens ons hadden wij eerst een NIE en de residentie nodig en een inschrijving bij de gemeente waar we wonen om de procedure te kunnen starten voor het SP kenteken. De auto hebben wij nooit uit gevoerd uit Nederland. Dan komt het kenteken te vervallen en is de auto niet te verzekeren. Onze NL verzekering loopt ook nog omdat een NL auto zonder verzekering een boete op (kan) lebveren. De stap van het tijdelijke kenteken hebben wij overgeslagen. Onze gestor heeft alles geregeld, wij hebben gedaan wat we volgens haar moesten doen. We hebben de auto en aanhanger moeten laten keuren bij de ITV, daarvoor moet de auto ook verzekerd zijn, en zonder NL kenteken kan dat dus niet. Los van het verhaal “trekhaak” hebben wij verder niets hoeven doen dan papieren in leveren bij de gestor.

      Er is een website van de RDW waar je je auto kan uitvoeren als die al in het buitenland is. https://www.rdw.nl/particulier/formulieren/melding-export

Reacties zijn gesloten.